Hivatali ügyek/Papír alapú ügyintézés

Ügyintézés - Eltérés engedélyezési eljárás

 

Az országos építési követelményektől való eltérés engedélyezési eljárás

Ügyleírás:

Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (OTÉK) IV. fejezetében foglalt előírásoktól eltérő műszaki megoldás tervezése esetén az országos építési követelményektől való eltérés engedélyezésére az OTÉK 111. § (4) bekezdésében foglaltak tekintetében az építésügyi hatóságtól engedély kérhető.

Az országos építési követelményektől való eltérés engedélyezése iránti kérelmet elő lehet terjeszteni:

  • önálló kérelemként,
  • az építési vagy a fennmaradási engedély iránti kérelemmel együtt,
  • az összevont engedélyezési eljárás második szakaszában az építési engedélyezési szakaszban, vagy
  • az összevont telepítési eljárás második szakaszában az integrált építési engedélyezési szakaszban.

Hatáskör és illetékesség:

A Kormány az első fokú építésügyi hatósági feladatokat ellátó általános építésügyi hatóságként az építmények, építési tevékenységek tekintetében a járásszékhely települési önkormányzat jegyzőjét jelöli ki. Illetékességi területe: Dunakeszi, Fót, Göd, Csomád.

Nem tartozik a Jegyző hatáskörébe:

  • kormányrendeletben kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánított általános építésügyi hatósági ügy
  • a jegyző mint hatóság nem vehet részt annak a hatósági ügynek az elintézésében, amelyben az illetékességi területének az önkormányzata, az önkormányzat szerve vagy a polgármester ellenérdekű ügyfél, illetve a határozattal az illetékességi területének az önkormányzata, az önkormányzat szerve vagy a polgármester jogosulttá vagy kötelezetté válhat, vagy az eljárás tárgyával összefüggő kötelezettséget vállal
  • a kulturális örökségvédelmi hatósági nyilvántartásban szereplő nyilvántartott műemléki értéket, műemléket, továbbá műemlék telkét érintő első fokú építésügyi hatósági feladatok
  • a sajátos építményfajták
  • a repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól szóló kormányrendeletben meghatározott hatósági ügyek
  • a vasúti építmények építésügyi hatósági engedélyezési eljárásainak részletes szabályairól szóló 289/2012. (X. 11.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott építmények hatósági ügyei
  • az Országos Atomenergia Hivatal nukleáris energiával kapcsolatos európai uniós, valamint nemzetközi kötelezettségekkel összefüggő feladatköréről, az Országos Atomenergia Hivatal hatósági eljárásaiban közreműködő szakhatóságok kijelöléséről, a kiszabható bírság mértékéről, valamint az Országos Atomenergia Hivatal munkáját segítő tudományos tanácsról szóló 112/2011. (VII. 4.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: OAH r.) meghatározott építésügyi hatósági ügyek

Szükséges okiratok, mellékletek:

A bontási engedély iránti kérelemhez, a tartalmától függően mellékelni kell:

  • az eljárási illeték, igazgatási szolgáltatási díj befizetésének igazolását,
  • adathordozón vagy az ÉTDR-be történő feltöltéssel
    • az adott eljáráshoz előírt építészeti-műszaki dokumentációt,
    • a műszaki leírásban az eltérés műszaki szükségességének bemutatását,
    • ha a kérelem benyújtásakor előzetes szakhatósági állásfoglalás nem áll rendelkezésre, a szakhatóság megkereséséhez szükséges, előírt dokumentációt
  • a tervezők eredeti (papír alapú) aláírólapját (építészeti-műszaki dokumentáció hitelesítésére)
  • eredeti (papír alapú) meghatalmazást (ha a kérelmet benyújtó személy más nevében jár el)

A kérelemhez mellékelni lehet:

  • ha a kérelem benyújtásakor rendelkezésre áll, az ügyben érintett szakhatóság előzetes állásfoglalását és a hozzá tartozó, a szakhatóság által záradékolt építészeti-műszaki dokumentációt, amennyiben az nem az ÉTDR igénybevételével került beszerzésre,
  • az ügyben érintett összes ügyfélnek a kérelmezett építési tevékenység végzéséhez történő, az építészeti-műszaki dokumentáció ismeretében tett és az abban foglaltakkal egyetértést tartalmazó teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatát, illetve az ügyben érintett összes ismert ügyfélnek a fellebbezési jogról lemondó nyilatkozatát.

Ügyintézés díjszabása:

Az építésügyi és az építésfelügyeleti hatósági eljárások illetékét az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény XV. melléklet I/6. pontja határozza meg.

Alkalmazott jogszabályok:

2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól

1997. évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről

1990. évi XCIII. törvény az illetékekről

343/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről

312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról

253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről

Egyéb fontos tudnivalók:

Ha az építtető vagy meghatalmazottja a papír alapú vagy elektronikus adathordozón rendelkezésre álló kérelmét személyesen kívánja benyújtani, azt a területileg illetékes eljáró építésügyi vagy építésfelügyeleti hatóságnál, az integrált ügyfélszolgálaton vagy kormányrendeletben meghatározott önkormányzati jegyzőnél vagy az Építésügyi Szolgáltató Pont feladatait ellátó önkormányzati jegyzőnél terjesztheti elő.

Az engedély iránti kérelmet mellékleteivel egy időben kell benyújtani. Az építészeti-műszaki dokumentációt kizárólag elektronikus formában, adathordozón vagy az ÉTDR-be való feltöltéssel lehet benyújtani.

Felhívjuk a figyelmét, hogy:  

Az önállóan előterjesztett kérelemben hozott jogerős eltérési engedély 1 évig hatályos, és a hatálya nem hosszabbítható meg.

Nyomtatványok, útmutatók:

ÉTDR kérelem nyomtatvány


Gyakran ismételt kérdések

Mennyi ideig tart az eljárás?

Az eljárás ügyintézési határideje 21 nap.

Felhívjuk a figyelmet, hogy az ügyintézési határidőbe többek között nem számít be a hiánypótlásra, illetve a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő, a szakhatóság eljárásának időtartama, az eljárás felfüggesztésének időtartama.

Hogyan lehet az eljárás illetékét leróni?

Elektronikus úton benyújtott kérelem esetén: az illetéket a Magyar Államkincstár Eljárási illetékbeszedési számlájára (10032000-01012107) készpénz átutalási megbízással, átutalási megbízással, bankkártyás átutalással vagy elektronikus fizetési és elszámolási rendszeren keresztül lehet leróni. Az eljárási illeték megfizetését az átutalási megbízás elfogadásáról szóló nyilatkozat másolatával kell igazolni.

Papír alapú kérelem esetén: az illetéket a kérelmen illetékbélyeg formájában kell leróni.

Nyomtatványok - ÉTDR kérelem

DIÓSSI CSABA

Dunakeszi Város Polgármestere

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesüljön minden, Dunakeszit érintő fontos eseményről.

Írjon nekünk

Közérdekű

Elérhetőségeink

Dunakeszi Polgármesteri Hivatal:

Személyes ügyfélszolgálat:
2120 Dunakeszi, Fő út 25.

Elérhetőségek:
Központi ügyfélvonal: +36 27 542 800
Központi telefax: +36 27 341 182

Munkaidőn kívüli
műszaki ügyelet
telefon: +36 70 380 6473

E-mai címek:
Központi: ugyfelszolgalat@dunakeszi.hu
Jegyző: jegyzo@dunakeszi.hu

Nyitva tartás:

Hétfő 08:00 - 17:30
Kedd 08:00 - 16:00
Szerda 08:00 - 16:00
Csütörtök 08:00 - 16:00
Péntek 08:00 - 12:00

Dunakeszi Polgár

Dunakeszi Post

Új Széchenyi terv