Hivatali ügyek/Papír alapú ügyintézés

Ügyintézés - Iparker - Kereskedelemi tevékenység

 

Ügyleírás:

 

A kereskedelmi tevékenységekre vonatkozó jogszabály előírja, hogy mely tevékenység bejelentés-köteles, illetve működési engedély köteles.

A tevékenységeknél mindig szükséges tisztázni, hogy az adott területen, címen végezhető-e az adott tevékenység. Ezért ezzel kapcsolatban vagy meg kell nézni a Helyi Építési Szabályzatot, illetve tájékoztatást kell kérni a főépítésztől, hogy az adott terület milyen építési övezetbe tartozik és az építési övezet tartalmazza, hogy ott milyen tevékenységet lehet folytatni. Minden kereskedelmi egységhez az OTÉK előírja a parkoló meglétét. Parkoló dokumentum nélkül nem lehet kiadni sem a bejelentés-köteles kereskedelmi tevékenységre az igazolást, sem pedig a működési engedély köteles kereskedelmi tevékenységre a működési engedély határozatot. A parkolásra vonatkozóan is van kérelem, melyet az ügyfél tölt ki, majd az építéshatóság leigazolja, hogy az adott egységhez mennyi parkoló szükséges. A közterület leigazolja, hogy az előírt számú parkoló rendelkezésre áll-e az üzlet saját területén. Amennyiben nincs saját parkoló, akkor közterületen jelölnek ki az üzlet számára, melyre hatósági szerződést kell kötni parkolási díj fizetésére. Parkolás vonatkozásában kivételt képez az Auchan és Tesco bevásárlóközpontokban üzemelő üzlet, itt nem szükséges parkolási dokumentum, mivel a bevásárlóközpontokhoz tartozik saját parkoló.

Az üzletet, bevásárlóközpontot, piacot (vásárt) a jegyző a bejelentés alapján nyilvántartásba veszi.  A működési engedély köteles kereskedelmi tevékenységről – a szakhatósági állásfoglalások alapján -határozatot hoz. A jegyző a bejelentés másolatát, a nyilvántartásba vételt követően megküldi az illetékes társhatóságoknak.

A kereskedelmi tevékenység adataiban történő bármilyen változást a jegyzőhöz haladéktalanul be kell jelenteni.

Amennyiben a formanyomtatvány, mellékleteivel együtt megfelel a jogszabályi előírásoknak az üzletet az ügyintéző nyilvántartásba veszi, melyről az üzemeltető igazolást vagy működési engedély határozatot kap.

Hatáskör és illetékesség:

A hatáskört az eljárásban a települési jegyző gyakorolja. A tevékenység illetékessége az a terület, ahol a bejelentés-köteles kereskedelmi tevékenységet végzik.

Szükséges okiratok, mellékletek:

  • Formanyomtatvány
  • Nem a kérelmező tulajdonában lévő üzlet esetében az üzlet használatának jogcímére igazoló okirat (a tulajdoni lap kivételével)
  • Haszonélvezet esetében – ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a kérelmező – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat
  • Közös tulajdonban álló üzlet esetében, ha nem a tulajdonostársak közössége a kérelmező, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat
  • Ha az üzemeltető gazdasági társaság, akkor cégkivonat és aláírási címpéldány
  • Ha az üzemeltető egyéni vállalkozó, akkor igazolás az egyéni vállalkozó nyilvántartásba vételéről
  • Amennyiben nem az üzemeltető jár el az ügyben, meghatalmazás szükséges
  • A helyi önkormányzattal kötött parkoló bérleti szerződés, amennyiben közterületen történik a parkolás
  • Ingatlan területén belül, illetve az üzlet tulajdonában lévő parkolás esetén tulajdonosi hozzájárulás a parkoló használatához, valamint nyilatkozat az építésügyi hatóság részéről a megfelelő létszámú parkolóhelyek meglétéről
  • Vásárlók Könyve

Kereskedelmi tevékenységet végzők nyilvántartása

A jegyző az általa vezetett nyilvántartást a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet 6. § (1) bekezdése és 9. § (1) bekezdése alapján az önkormányzat honlapján közzéteszi.

Klikk ide a nyilvántartás megnyitásához

Ügyintézés díjszabása:

Új üzlet nyitása, illetve termékkör-bővítése esetén az eljárási illeték 3.000,-Ft, melyet illetékbélyegben kell leróni. Az üzlet adataiban történő bármilyen változás illetékmentes.

Alkalmazott jogszabályok:

- 2005. évi CLXIV. törvény a kereskedelemről

- 2009. évi LXXVI. törvény a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól

- 2016. évi XXIII. törvény a kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzésről

- 55/2009. (III.13.) Kormányrendelet a vásárokról, piacokról és a bevásárlóközpontokról

- 210/2009. (IX.29.) Kormányrendelet a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről

- 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól

- Dunakeszi Város Önkormányzat Képviselő-testületének 30/2011. (VII.25.) önkormányzati rendelete

  a vendéglátóhelyek éjszakai nyitva tartásának rendjéről és a közterületi szeszesital-fogyasztás korlátozásának szabályairól

 


Gyakran ismételt kérdések

A szolgáltatást be kell-e jelenteni az Önkormányzathoz (pl. fodrász, kozmetika, körmös stb.)?

Nem, hozzánk nem kell – Népegészségügyi osztályhoz kell bejelenteni, viszont a vásárlók könyvét mi hitelesítjük.

Illetékbélyeg szükséges-e az eljáráshoz?

Igen, a bejelentés-köteles eljáráshoz 3.000.-Ft-os illetékbélyeg szükséges, a működési engedély illetékmentes.

Illetékbélyeg akkor is szükséges, ha csak adatváltozásról van szó az üzlet vonatkozásában?

Ha már meglévő üzletről van szó, adatváltozás bejelentéshez (pl. üzemeltető váltás) nem kell illetékbélyeg.

Parkolás: amikor megtudja az ügyfél, hogy parkolót is előír a jogszabály az üzlethez, kérdezi, hogy ha van saját parkolója az üzletnek, akkor is ki kell-e tölteni parkolási kérelmet?

Igen, akkor is ki kell tölteni, mert amennyiben van saját parkolója, akkor azt az építéshatóság és a közterület-felügyelet igazolja. Amennyiben nincs, akkor az illetékes ügyintéző hatósági szerződést köt közterületi parkolóhelyre az üzlet üzemeltetőjével.

Mikor kell csak bejelenteni és mikor kell engedélyt kérni az üzletre?

A 210/2009. (IX.29.) Kormányrendelet szabályozza, hogy mely tevékenység bejelentés, illetve működési engedély köteles.

Mikor és hogyan értesülök a nyilvántartásba vételről, hogyan kaphatom meg a működési engedélyt?

A működési engedély az ügyfélszolgálatunkon személyesen is átvehető (ez esetben a nyomtatványon fel kell tüntetnie egy telefonszámot, amin ügyintézőink felvehetik Önnel a kapcsolatot, illetve jeleznie kell, hogy a személyes átvételi formát választja), illetve postai úton is kérhető a kézbesítés.

A működési engedély kiadása hosszabb időt vesz igénybe, mivel az önkormányzati hatóságnak meg kell keresnie a szakhatóságokat is, az engedélyt pedig csak a szükséges szakhatósági állásfoglalások megérkezése után tudja kiadni.

Nyomtatványok - Kereskedelmi tevékenységhez

Nyomtatványok - Parkolóbérlés

DIÓSSI CSABA

Dunakeszi Város Polgármestere

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesüljön minden, Dunakeszit érintő fontos eseményről.

Írjon nekünk

Közérdekű

Elérhetőségeink

Dunakeszi Polgármesteri Hivatal:

Személyes ügyfélszolgálat:
2120 Dunakeszi, Fő út 25.

Elérhetőségek:
Központi ügyfélvonal: +36 27 542 800
Központi telefax: +36 27 341 182

Munkaidőn kívüli
műszaki ügyelet
telefon: +36 70 380 6473

E-mai címek:
Központi: ugyfelszolgalat@dunakeszi.hu
Jegyző: jegyzo@dunakeszi.hu

Nyitva tartás:

Hétfő 08:00 - 17:30
Kedd 08:00 - 16:00
Szerda 08:00 - 16:00
Csütörtök 08:00 - 16:00
Péntek 08:00 - 12:00

Polgármesteri beszámolók

Dunakeszi Polgár

Dunakeszi Post

Új Széchenyi terv