Partnerségi tájékoztató - Településképi lakossági fórum
Tisztelt Lakosság!
A magyar építészetről szóló 2023. évi C tv 225.§ (8) bekezdése és a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII.15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Trk.) 59. § (1) b) pontja alapján Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének a partnerségi egyeztetés szabályairól szóló 5/2017. (IV. 07.) önkormányzati rendelete értelmében a következő tájékoztatás adom.
Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 27/2017.(XII.15.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: településképi rendelet) módosításáról döntött 37/2025. (II.27.) számú határozatával.
A módosítás tartalma, indokai:
A rendelet módosítását a 2024-es év végén jelentősen megváltozott jogszabályi környezettel való összhang megteremtése érdekében kell elsősorban módosítani. A módosítás előtt a Rendelet használata során felmerült, alkalmazást segítő és egyértelműsítő felülvizsgálatot is el kell végezni.
A jogszabály változások miatt szükséges módosítások:
– A magyar építészetről szóló 2023. évi C. tv. és a végrehajtására kiadott a reklám és a reklámeszköz elhelyezésének szabályairól szóló 476/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet értelmében a helyi rendeletben reklámokra vonatkozó előírások nem lehetnek:
„102. § [A reklámszabályozás hatálya]
(1) E törvény reklámra és reklámeszközre vonatkozó rendelkezései a Grt. 3. § d) pontja szerinti gazdasági reklámra terjednek ki, ide nem értve
- a) a cégtáblát, üzletfeliratot, a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozást népszerűsítő egyéb feliratot és más grafikai megjelenítést, továbbá az üzlethelyiség portáljában – kirakatában – elhelyezett gazdasági reklámot,
- b) a járművön elhelyezett gazdasági reklámot, és
- c) a tulajdonos által az ingatlanán elhelyezett, annak elidegenítésére vonatkozó ajánlati felhívást, hirdetést, valamint a helyi önkormányzat által lakossági apróhirdetések közzétételének megkönnyítése céljából biztosított táblán vagy egyéb felületen elhelyezett, kisméretű hirdetéseket.
(2) E törvény hatálya kiterjed a reklámnak és reklámeszköznek a közúti közlekedési jogszabályok szerinti közút úttesten kívüli burkolatlan részén és a közút tengelyétől számított 100 méteren belüli elhelyezésére is.
(3) E törvény hatálya nem terjed ki a Vetv. szerinti politikai reklámra és annak közzétételére.”
A Rendeletet ennek megfelelően fogalomhasználatában és a nem szabályozható reklámok tekintetében felül kell vizsgálni. Az önkormányzat által szabályozható üzletfeliratokra gyűjtőfogalomként bevezetésre kerül a „céginformációs tábla” fogalom, az ezekre vonatkozó előírások továbbra is hatályban maradnak. A reklámok elhelyezésére, méretére vonatkozó szabályozások törlésre kerülnek, megmarad viszont a Reklámgazda fogalma, aki jogosult az önkormányzati tulajdonú területeken az engedélyezett reklámok kihelyezésére.
– A „nyomtatvány településképi bejelentési eljárást követő, az ingatlan-nyilvántartási átvezetéshez szükséges hatósági bizonyítvány kiállítása iránti kérelemhez” című nyomtatvány módosítása, mivel az építmények felépültének igazolása teljes mértékben az építésügyi hatóság hatáskörébe került.
– A Kormányrendelet 13. mellékletében felsorolt építési tevékenységek tekintetében lehet településképi bejelentési eljárást lefolytatni, amelyek a jogszabályváltozás miatt jelenleg nincsenek összhangban a korábbi, így a Rendeletben szereplő tevékenységekkel. Ezért a településképi bejelentéshez kötött építési tevékenységek listájára (Rendelet 46. §-a) a rendelettervezetben leírt javaslatot adom.
– A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény alapján a településkép-védelmi bírság összege jelentősen emelkedett, 200.000 forinttől 2.000.000 forintig terjed jelenleg. Ennek megfelelően a Rendelet 48. § (3) bekezdését módosítani kell. Jelenlegi bekezdés:
„Az Önkormányzat a településképi rendeletben a (2) bekezdés szerinti településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetére e magatartás elkövetőjével szemben településkép-védelmi bírságot szab ki. A települékép védelmi bírság közigazgatási bírságnak minősül, amelynek legkisebb összege 100 000 Ft.”
Módosított bekezdés:
„Az Önkormányzat a településképi rendeletben a (2) bekezdés szerinti településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetére e magatartás elkövetőjével szemben településkép-védelmi bírságot szab ki magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvényben megfogalmazottak szerint.”
Az előírások felülvizsgálatában tett javaslatok:
A védett épületeken kihelyezendő klíma kültéri egységek szabályozása miatt, a 14. §-ba egy új 17. pont beszúrása szükséges:
„(17) Védett épület közterületről látható homlokzatára klíma kültéri egység nem helyezhető el (amennyiben máshogy nem megoldható a klimatizálás, javasolt monoblokkos klímaberendezés alkalmazása).”
A mobilházak megjelenésének szabályozása miatt a 17. § (1) bekezdésébe egy új (n) pont beszúrása szükséges:
„n) A mobilház megjelenését a környezetében fekvő ingatlanokon található épületekhez illeszkedve kell megvalósítani, azon látható (homlokzaton, tetőfelületen) fémburkolat, szendvicspanel nem alkalmazható.”
Mivel az új előírások alapján a csomagautomaták engedélyezésének lehetősége megszűnik, azok szabályozását egyértelművé kell tenni, hogy a szabálytalanokkal szembeni szankcionálás egyértelmű lehessen. Ezért a 24. § (6) pontjának módosítása szükséges:
Jelenlegi: „(6) Dunakeszi Város közigazgatási területén csomagkiadó automatákat lehetőség szerint épületen belül, vagy épületek fala mellé közvetlenül, hosszában a fallal párhuzamosan kell elhelyezni, amennyiben a közhasználatra megnyitott területen a jármű, vagy gyalogos forgalmat nem akadályozza.”
Javasolt:„(6) Dunakeszi Város közigazgatási területén csomagkiadó automatákat (amennyiben nem épületen belül kerül elhelyezésre) kizárólag fő rendeltetésű épületek fala mellé közvetlenül, hosszában, a fallal párhuzamosan lehet elhelyezni, amennyiben a közhasználatra megnyitott területen a jármű, vagy gyalogos forgalmat nem akadályozza. Beépítetlen ingatlanokon önállóan csomagkiadó automatát elhelyezni nem lehet.”
– Az előkertben elhelyezendő személygépkocsi tárolók – amelyekre a Helyi Építési Szabályzat lehetőséget ad – anyaghasználatát jelen rendeletbe át kell emelni. Ehhez egy új pont beszúrása szükséges:
„17. § (1) m) közterületről látható helyen elhelyezendő lábakon álló fedett nyitott szgk. beálló lakó-, vegyes-, és üdülő területeken fa szerkezettel kell megvalósítani.”
– A főépületek tetőhéjalását a Rendelet 17. § (1) d) pontja a következő módon határozza meg:
„Fő rendeltetésű épület tetőhéjalásnál hullámpala, hullámlemez, trapézlemez, műanyaglemez nem alkalmazható.”
Az előírásban a télikertek tekintetében engedélyezhető legyen az átlátszó műanyag fedés (polikarbonát). Módosított bekezdés:
„Fő rendeltetésű épület tetőhéjalásnál hullámpala, hullámlemez, trapézlemez, műanyaglemez nem alkalmazható, kivéve az épülethez kapcsolódó télikert, terasz héjalása, ahol az átlátszó műanyag fedés (pl.: polikarbonát) is engedélyezhető.”
– Utcafronti kerítésekről a Rendelet 19. § (1) pontja a következő módon rendelkezik:
„Utcafronti telekhatár mentén a tömör és nem tömör kerítés magassága a 2,0 métert nem haladhatja meg támfalra épített kerítés esetén sem. Támfalra épített kerítés magasságát a magasabban fekvő terep szintjétől kell számítani. Nem tömör kerítés esetén az utcafronti homlokvonalon a lábazat sehol sem haladhatja meg a terepszintjétől mért 50 cm-t.”
A zárt utcaképek elkerülése érdekében, legalább a városkép feltárulása szempontjából kiemelt útvonalak/terek mentén legfeljebb 50 %-ban tömör kerítéseket lehessen megvalósítani. Új (7) pont beszúrása:
„Utcafronti telekhatár mentén a városkép feltárulása szempontjából kiemelt útvonalak/terek mentén legalább 50 %-ban áttört kerítés építhető, vagyis a kerítés síkjára merőleges átláthatósága annak felületéhez képest legfeljebb 50%-ban korlátozható. Ez alól kivétel a „zöld fal”, mint futónövénnyel zártan befuttatható kerítés/kerítéselem, azzal a megkötéssel hogy a kerítés/kerítéselem, amire a növényzet fel van futtatva, szintén legalább 50%-ban áttörtnek kell lennie..”
Az alkalmazást segítő, a rendeletet egyértelműsítő módosítási javaslatok:
– A 24.§ (4) bekezdés hivatkozása „(1) és (2) bekezdések” helyett helyesen: „(2) és (3) bekezdések”.
A rendelet tervezet megismerhető a városházán a Főépítészi Irodán, valamint a városi honlapon a www.dunakeszi.hu oldalon az Ügyintézés/Főépítészi Iroda/02. Hirdetmények, közzététel menüpont alatt.
Fentiek alapján a kihirdetés napjától számított 15 napon belül észrevételt, javaslatot, véleményt nyilváníthat a tervezett módosítással kapcsolatban Dunakeszi Város Főépítészének küldött írásos, vagy elektronikus levélben. Cím: Dunakeszi Város Polgármesteri Hivatala 2120 Dunakeszi, Fő út 25., illetve foepitesz@dunakeszi.hu.
A településképi rendelet tervezet megismerése érdekében a véleményezési eljárással összefüggő partnerségi egyeztetés keretében lakossági fórumon is tájékoztatást kapnak az érdeklődők a módosítások részleteiről.
Fentiek alapján a településképi rendelet módosítása ügyében lakossági fórumot tartok:
Időpontja: 2025. május 5. 16:00 óra,
Helye:
Dunakeszi Város Polgármesteri Hivatal tanácsterem
Minden érdeklődőt szeretettel várok.
Dunakeszi 2025. április 23.
Tisztelettel:
Passa Gábor
Főépítész